Hoe ziet de Overijsselse binnenstad er over 10 jaar uit? Wat zijn de belangrijkste actoren in de binnenstad van de toekomst?

Over deze verkenning

09 december 2013

De Overijsselse binnenstad over 10 jaar

Wat is ons antwoord op de veranderingen in de detailhandel? Hoe beïnvloeden de vergrijzing of nieuwe manieren van wonen, werken en winkelen het beeld en karakter van deze toekomstige binnensteden? Wat zijn de belangrijkste actoren in de binnenstad van de toekomst? En wat kunnen overheid en politiek doen om op deze toekomst te sturen of hierop te anticiperen?

Hoe moeten de overheid en het bestuur de ontwikkeling duiden en hier de komende jaren mee omgaan? Om die vraag te helpen beantwoorden geeft de toekomstverkenning ‘Binnensteden’ inzicht in de huidige staat van Overijsselse binnensteden en belangrijke trends. Daarnaast verkennen vier scenario’s enkele mogelijke ontwikkelingen, hun impact op de Overijsselse binnenstad en bijbehorende handelingsperspectieven. De toekomstverkenning sluit af met een agenda voor de toekomst.

Een abstracte afbeelding met overlappende tekst in verschillende lettertypen en groottes, tegen een achtergrond die verloopt van lichtpaars naar wit.

Rapport 'Binnensteden'

09 december 2013

Stapeltje brochures met titel 'Toekomstverkenning Binnensteden Overijssel'

Een andere betekenis aan sociale interactie

In Overijsselse binnensteden neemt de leegstand toe. Vaak met negatieve gevolgen voor aantrekkelijkheid, leefbaarheid, het functioneren van delen van de binnenstad. Wat is er in de binnensteden aan de hand? Wat staat er nog te komen? En belangrijker nog: hoe kunnen partijen hier het best mee omgaan? De toekomstverkenning ‘Binnensteden’ biedt een analyse van de ontwikkelingen die van invloed zijn op het functioneren van de binnenstad. De verkenning beoogt bovendien inspiratie te bieden voor een adequate reactie op deze ontwikkelingen.

Rapport 'Binnensteden' (09 december 2013) (pdf)

Essays

09 december 2013

Drie essays over de toekomst van de Overijsselse binnensteden

Drie experts schreven in opdracht van Trendbureau Overijssel een essay over de toekomst van de Overijsselse binnensteden.

Feiten en mythen

09 december 2013

Een winkelpui met een groen-wit gestreepte luifel waarop meerdere keren het woord "Maggi" staat. Voor de pui staan twee trossen ballonnen in rood en geel, en een blauwe fiets.

Literatuuronderzoek, trends en cijfers

Er is een overzicht gemaakt van feiten, mythen en onzekerheden, waarin we bevindingen van ons literatuuronderzoek samenvatten en de gesignaleerde trends met cijfers illustreren.

In Overijssel is het winkelaanbod relatief groot en deze neemt, net als in de rest Nederland, verder toe. Aan de andere kant neemt ook de leegstand van winkels verder toe. Daarbij zijn er grote verschillen tussen de Overijsselse (binnen)steden. Er zijn grote verschillen in de winkelleegstand \ tussen gemeenten/steden in Overijssel. Daarnaast zijn er duidelijke verschillen tussen verschillende winkelgebieden: in de binnenstad ligt het percentage leegstand lager dan in de aanloopstraten en andere binnenstedelijke winkelstraten.

Feiten en Mythen over binnensteden (09 december 2013) (pdf)