Dit onderzoek biedt inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen in onderwijs; de kansen en onzekerheden, welke zwakke signalen zijn er en welke experimentele oplossingen?

Over deze verkenning

Trendstudie naar onderwijsontwikkelingen

In 2012 heeft Trendbureau Overijssel opdracht gegeven aan Twynstra Gudde voor een onderzoek naar de ontwikkelingen in het onderwijs. Het onderzoek beslaat onderwijs in de brede zin van het woord; de hele onderwijsketen, van basisonderwijs tot en met wetenschappelijk onder- wijs (wo), maar ook particulier onderwijs en nascholing. Hierbij gaat het om trends en ontwikkelingen op diverse terreinen, zolang ze relevant zijn voor de beleidsmakers in Overijssel. Dit onderzoek biedt inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen op deze thema’s; wat daarbij de kansen en onzekerheden zijn, welke zwakke signalen en welke experimentele oplossingen er al zijn.

Trendstudie onderwijs (21 november 2012) (pdf)
Bannerafbeelding met de titel Trendstudie Onderwijsontwikkelingen in paarse letters op een witte achtergrond. Op de achtergrond is een zwart-witfoto van een klaslokaal te zien met een houten wand en een leesplank met de bekende woorden "aap", "noot", "mies", "wim", "zus", en "jet".

Bijeenkomst toekomst lokaal onderwijsbeleid

21 november 2012

Werksessies onderwijs

In 2012 vond er een bijeenkomst plaats over de toekomst van lokaal onderwijsbeleid. Het Trendbureau Overijssel had diverse sprekers uitgenodigd zoals Ad Verbrugge, Christian Alstrup, De Scholenbouwmeester, gemeente Amsterdam en de Netwerkschool.

Over onderwijsinnovatie

Les 1 Waarden en aannames. Als je scholen wilt veranderen, is het makkelijk te kijken naar aanpassingen van een rooster, het beschikbaar maken van wifi en klaslokalen aanpakken. Door juist onder deze visuele en tastbare onderdelen te kijken, kom je bij de vraag hoe mensen het beste kunnen leren en wat er met de veranderingen bereikt moet worden.

Les 2 Creëer een visie en communiceer deze. Bij het communiceren van de visie, moeten alle belanghebbenden worden geïnformeerd. Alstrup geeft een voorbeeld van een speciale school, waarbij vroeger de kinderen allemaal apart van elkaar werden gezet, afhankelijk van hun diagnose.

Les 3 Zoek en vind de balans tussen besluitvorming en kennis. Over het algemeen gaan mensen bij een verandering iets doen wat ze nog nooit hebben gedaan. Het werkt volgens Alstrup beter om stapsgewijs beslissingen te nemen ten opzicht van de aanwezige kennis en dan steeds te kijken of het doel bereikt is en indien nodig bij te sturen.

Verslag bijeenkomst (21 november 2012) (pdf)
Close-up van kleurig klimrek waar meisje ondersteboven in hangt en lachend in de camera kijkt.