Direct naar content
Ga terug
19 december 2011

Grenzeloze Generatie (2011)

15 december 2011

Trainees van de provincie Overijssel hebben in 2011 een onderzoek gedaan naar de nieuwe generatie. In literatuur en bij verschillende toekomstverkenningen van het Trendbureau Overijssel waren ze signalen tegengekomen over een nieuwe generatie met een andere levenshouding, dan oudere generaties. Deze nieuwe levenshouding zou zich kenmerken door:

 

– Een verschuiving van waarden: mensen willen zich niet meer blind staren op geld, maar gaan ook voor de gemeenschap en de planeet.

– Een verschuiving van structuur naar informele initiatieven: politieke partijen zijn uit, de overheid is uit, grote bedrijven zijn uit. Maatschappelijke waarden worden gerealiseerd in losse verbanden, die ook weer na een tijdje oplossen.

– Men wil zich niet meer binden aan een werkgever.

– Meer flexibiliteit in werktijden.

– Een mentaliteit van ‘Just do it’. Met andere woorden: geen grote verhalen, maar gewoon aande slag.

– Verdienmodellen die voor een deel gebaseerd zijn op delen. Commercieel en ‘om niet’ loopt door elkaar. Het idee is dat kennis de belangrijkste asset is en dat die kennis alom present is via internet. Je moet delen en geven, voordat je überhaupt kan gaan verdienen.

 

Deze nieuwe levenshouding heeft gevolgen voor hoe, waar en op welke manier men wil werken. Het rapport ‘Grenzeloze Generatie’ geeft inzicht in de toekomstige generatie op de arbeidsmarkt.

PDF 19 december 2011

Download hier het rapport 'De Grenzeloze Generatie'

Popup sluiten

Delen via:

LinkedIn Logo
Facebook logo
E-mail icoon